wybierz wersję językową:

Aktualności

03
Kodeks IGF

Opublikowano 2015/08/03

W dniach 03-12 czerwca 2015 r. w Londynie odbyła się 95. sesja Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu. Jedną z najważniejszych decyzji podjętych przez Komitet jest przyjęcie Kodeksu bezpieczeństwa statków napędzanych LNG lub innymi paliwami o niskiej temperaturze zapłonu (Kodeks IGF).

Kodeks IGF zawiera bezwzględnie obowiązujące postanowienia dotyczące organizacji, instalacji i kontroli maszyn oraz urządzeń wykorzystujących paliwa o niskiej temperaturze zapłonu, w tym w szczególności paliwa LNG.

W związku z wprowadzeniem Kodeksu IGF, przyjęto również poprawki do rozdziału II-1 Konwencji SOLAS (Budowa – konstrukcja, niezatapialność i stateczność, urządzenia maszynowe i instalacje elektryczne), w szczególności poprawki części F dotyczącej alternatywnych projektów i rozwiązań, mające na celu zapewnienie alternatywnych projektów i rozwiązań dla maszyn, instalacji elektrycznych oraz systemów magazynowania i dystrybucji paliw o niskiej temperaturze zapłonu.

Ponadto, do Konwencji SOLAS wprowadzono nową część, tj. część G, w której zawarto obowiązkowe dostosowanie warunków technicznych statków napędzanych paliwami o niskiej temperaturze zapłonu, wybudowanych po planowanym dniu wejścia w życie Kodeksu IGF, tj. dnia 1 stycznia 2017 r., do postanowień zawartych w Kodeksie IGF oraz w zmodyfikowanym rozdziale II-2 i Dodatku Konwencji SOLAS.

W celu zapewnienia jednolitości systemu prawa morskiego, jako konsekwencję wskazanych wyżej zmian, wprowadzono także poprawki do Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (Konwencja STCW) oraz Kodeksu STCW. Po zmianach, wskazane wyżej akty mają regulować obowiązkowe minimalne wymagania szkoleń i kwalifikacji kapitanów, oficerów, marynarzy oraz innego personelu na statkach do których stosuje się Kodeks IGF. 

- Maciej Jaśkiewicz