wybierz wersję językową:

Aktualności

09
Komisja Europejska wszczyna przeciwko Holandii postępowanie przed Trybunałem Sprawiedliwości UE

Opublikowano 2016/05/09

Komisja Europejska (dalej: Komisja) wszczęła przeciwko Holandii dwa oddzielne postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości UE: (i) w sprawie niezastosowania wspólnotowych przepisów wytyczających zasady bezpieczeństwa kolei oraz (ii) zasad interoperacyjności kolei. 

Bezpieczeństwo
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/49 / WE (tzw. dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych) nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek ustanowienia niezależnego organu do spraw bezpieczeństwa oraz organu badania wypadków kolejowych. Ponadto państwa członkowskie są zobowiązane do określenia wspólnych zasad zarządzania, regulacji i nadzoru bezpieczeństwa kolei. Celem przedmiotowej dyrektywy jest zapewnienie rozwoju i poprawy bezpieczeństwa kolei w UE oraz poprawa dostępu do rynku usług transportu kolejowego. Zdaniem Komisji ustawodawstwo holenderskie nie jest jednak zgodne z niniejszą dyrektywą na dwóch obszarach: nie określono zasad podejmowania decyzji organu do spraw bezpieczeństwa oraz nie realizuje wymogu przestrzegania terminu czterech miesięcy na wydawanie decyzji dotyczących certyfikatów bezpieczeństwa. 

Interoperacyjność kolei
"Interoperacyjność" oznacza zdolność systemu kolejowego do zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego przejazdu pociągów, które spełniają wymagany stopień wydajności. Zdolność ta zależy od warunków prawnych, technicznych i operacyjnych warunków, które muszą być spełnione w celu spełnienia wymagań zasadniczych.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57 / WE (tzw. dyrektywa w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie) ustanawia warunki w celu osiągnięcia interoperacyjności kolei w Europie i gwarantuje kompatybilność infrastruktury, taboru kolejowego, sygnalizacji i innych podsystemów kolejowych w całej sieci UE. Jest to niezbędne, aby sektor kolejowy zwiększał swoją konkurencyjność względem innych środków transportu. Do tej pory Holandia nie dokonała odpowiedniej transpozycji do prawa krajowego przepisów dotyczących wydawania zezwoleń na wprowadzenie pojazdów do eksploatacji.

Komisja zwróciła się do Holandii w sprawie transpozycji dwóch ww. dyrektyw odpowiednio w październiku 2015 r. i wrześniu 2014 r. Do tej pory jednak żadne inne kroki prawne zostały podjęte, wobec czego zdecydowano skierować sprawę przed Trybunał Sprawiedliwości. 

- Michał Pilecki