Dnia 19 grudnia 2013 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie sprawowania nadzoru nad pilotażem (dalej: Rozporządzenie). Jest to jedna z konsekwencji powołania Państwowej Komisji Badania Wypadków morskich, której ukonstytuowanie związane było z powstaniem nowych oraz odmiennym podziałem dotychczasowych obowiązków ciążących na organach administracji morskiej.
Na podstawie dodanego we wrześniu b.r. artykułu 107b, w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim określono, iż organem właściwym do sprawowania nadzoru nad pilotażem będzie właściwy miejscowo dyrektor urzędu morskiego, natomiast szczegółowy sposób jego sprawowania pozostawiono do uregulowania w drodze rozporządzenia.
Zgodnie z § 1 Rozporządzenie określa sposób sprawowania przez dyrektora urzędu morskiego nadzoru nad prawidłowością wykonywania usług pilotowych organizowanych i koordynowanych przez stacje pilotowe oraz zakres danych umieszczanych na liście pilotów.
Właściwy miejscowo dyrektor urzędu morskiego będzie m.in. wpływał na minimalną ilość pilotów w danym rejonie, powoływał szefów stacji pilotowych, a także koordynował nabór kandydatów na pilotów. Ponadto, nie rzadziej niż co 2 lata prowadzić będzie on kontrolę stacji pilotowych pod kątem przestrzegania regulaminu funkcjonowania danej stacji oraz przepisów o bezpieczeństwie żeglugi podczas pilotowania.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie sprawowania nadzoru nad pilotażem
-Piotr Jędrusiak