wybierz wersję językową:

Aktualności

10
Nowe limity odpowiedzialności za roszczenia morskie

Opublikowano 2015/06/10

Konwencja IMO sporządzona w Londynie w 1976 r. o ograniczaniu odpowiedzialności za roszczenia morskie (LLMC) wraz z Protokołem zmieniającym z 1996 r. uregulowała zasady pozwalające armatorom, czarterującym, zarządzającym a także prowadzącym akcję ratunkową na morzu zwolnić się w części od odpowiedzialności za niektóre roszczenia wynikające ze zdarzeń morskich. 

Konwencja wprowadziła różne granice takiego ograniczania w zależności od rodzaju roszczenia oraz tonażu statku. Limity te podlegają okresowej rewizji i tak jak w 2004 roku wszedł w życie Protokół 1996, tak uchwałą IMO LEG.5(99) w kwietniu 2012 roku zdecydowano o wprowadzeniu zmian do owego Protokołu.

Nowe limity dotyczyć będą poważnych wypadków morskich, w przypadku których narażenie na odpowiedzialność armatorów wzrośnie w stosunku do dotychczasowych regulacji o 51%. Podkreślenia wymaga natomiast, że zmiana ta nie obejmie Państw, które są wprawdzie Państwami-sygnatariuszami Konwencji LLMC, natomiast nie ratyfikowały Protokołu z 1996 r. 

Zmiany do Protokołu 1996 wejdą w życie 8 czerwca 2015 r.

- Piotr Jędrusiak