BIMCO połączyło siły z GSF (Global Shippers’ Forum), by wypracować pierwszy na świecie ustandaryzowany model kontraktu, który może być stosowany przy zawieraniu umów o przewóz kontenerów, owocem czego jest BIMCO/GSF Standard Container Contract (SERVICECON).
Przewóz ładunku kontenerowego zdominowany jest przez kilku dużych przewoźników, którzy z uwagi na swoją pozycję na rynku mogą negocjować kontrakty indywidualnie i forsować swoje własne wzory umów. Sytuacja małych i średnich przedsiębiorców działających w tym sektorze nie pozwalała im na taki komfort, a brak standardowego kontraktu, który – wzorem wszystkich kontraktów opracowanych prze BIMCO – gwarantowałby poszanowanie w równym stopniu interesów obu stron, powodował niemałe trudności już na etapie negocjowania warunków przewozu.
SERVICECON ma zapełnić tę lukę i uzbroić małych i średnich przewoźników w bazowy kontrakt stanowiący punkt wyjścia dla indywidualnych negocjacji handlowych w toku zawierania umów o przewóz kontenerowy.
Był to pierwszy raz, co podkreślał Sekretarz Generalny BIMCO – Pan Søren Larsen, kiedy to BIMCO weszło we współpracę z organizacją reprezentującą interesy armatorów z całej branży. Wyraził też nadzieję, że mimo tego, iż SERVICECON dedykowany jest małym i średnim przewoźnikom, w konkretnych okolicznościach także duzi gracze będą sięgać po wypracowany standard.
Źródło:
www.bimco.org
- Piotr Jędrusiak