Konwencja o pracy na morzu z 2006 roku, zwana również MLC („Maritime Labour Convention”) weszła w życie w dniu 20 sierpnia 2013 r. Przez pierwszy rok obowiązywania Konwencji w związku z naruszeniem jej przepisów zatrzymano 113 statków. Podana wartość stanowi 17,4 procent łącznej liczby zatrzymań statków wynikającej z naruszenia przepisów Memorandum Paryskiego w sprawie kontroli państwa portu w analogicznym okresie.
Najczęstszym naruszeniem, które prowadziło do zatrzymań statków w czasie pierwszego roku obowiązywania MLC był brak wypłaty marynarzom należnego im wynagrodzenia. Drugą z kolei najczęstszą przesłanką skutkującą zatrzymaniem jednostki były nieprawidłowości związane z poziomem obsadzenia statku załogą. Na kolejnych miejscach uplasowały się naruszenia MLC związane z opieką zdrowotną marynarzy, procedurami bezpieczeństwa i przeciwdziałania wypadkom, zapewnieniem załodze pożywienia oraz warunkami życia marynarzy na statku.
Warte podkreślenia jest, iż powyższe podsumowanie dotyczy wyłącznie sygnatariuszy Memorandum Paryskiego, którzy ratyfikowali Konwencję przed dniem 20 sierpnia 2012 roku, a więc najpóźniej rok przed jej wejściem w życie. Od tego czasu MLC podpisało wiele kolejnych państw.
- Adam Gielnik