Na mocy wyroku z dnia 24 maja 2014 r., sygnatura akt P 51/13 Trybunał Konstytucyjny orzekł o niekonstytucyjności § 2 ust. 1, 2 i 4 Rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wysokości opłat za czynności jednostek dozoru technicznego. Stwierdzono bowiem, iż rzeczone przepisy są naruszeniem art. 34 ust. 3 Ustawy o dozorze technicznym, który stanowił podstawę do ich wydania, a tym samym z art. 92 ust. 1 Konstytucji.
Zgodnie ze stanowiskiem Trybunału Konstytucyjnego, ustawodawca upoważnił Ministra Gospodarki do określenia wysokości opłat za poszczególne czynności wykonywane przez jednostki dozoru technicznego. Tymczasem, Minister ustalił zryczałtowaną opłatę roczną z tytułu wykonywania dozoru technicznego nad urządzeniami podlegającymi dozorowi technicznemu. Nie dość, że przepisy o opłacie rocznej zostały wydane bez upoważnienia ustawowego, to w Rozporządzeniu nie ustalono stawek za poszczególne czynności wykonywane przez inspektorów dozoru technicznego, tylko przyjęto godzinowe stawki obowiązujące niezależnie od tego, jakiego urządzenia to dotyczyło.
Uzasadniając wydany przez Trybunał Konstytucyjny wyrok, sędzia Małgorzata Pyziak-Szafnicka mówiła: „Wielokrotnie miałam okazję orzekać w sprawach dotyczących przekroczenia delegacji ustawowej i jeszcze nigdy nie spotkałam się z taką rozbieżnością pomiędzy uprawnieniem zawartym w ustawie a tym, co ostatecznie znalazło się w rozporządzeniu”.
Przepisy, o których niekonstytucyjności orzekł Trybunał utracą moc obowiązującą w dniu 30 listopada 2014 r. Do tego czasu Minister Gospodarki będzie musiał wydać nowe rozporządzenie, zgodne z Ustawą o dozorze technicznym.
Orzeczenie:
wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 maja 2014 r., sygnatura akt P 51/13
-Adam Gielnik