wybierz wersję językową:

Aktualności

27
BIMCO ogłasza nowy formularz czarteru - ASBATANKVOY 2025

Opublikowano 2025/10/27

1. Wprowadzenie

W październiku 2025 r. organizacja BIMCO opublikowała nową, zmodernizowaną wersję jednego z najbardziej rozpoznawalnych formularzy czarterowych w żegludze tankowcowej – ASBATANKVOY 2025, zastępując dotychczasowy wzór z 1977 r. Nowa wersja jest wynikiem ponad dwuletnich konsultacji z branżą – armatorami, czarterującymi, ubezpieczycielami, instytucjami P&I oraz kancelariami prawnymi wyspecjalizowanymi w prawie morskim.

Celem rewizji było dostosowanie klasycznego formularza do współczesnych realiów operacyjnych, regulacyjnych i środowiskowych, w tym do przepisów IMO, EU ETS oraz do cyfryzacji dokumentacji przewozowej.

2. Kluczowe zmiany w ASBATANKVOY 2025

Nowa struktura i układ dokumentu.
Formularz zyskał przejrzysty układ, z rozdzieleniem postanowień dotyczących frachtu, operacji załadunku/rozładunku, przestojów (laytime) i odstępnego (demurrage).
BIMCO zachował charakter „time-tested” oryginału, jednocześnie usuwając powtórzenia, doprecyzowując definicje i upraszczając redakcję.

Aktualizacja postanowień regulacyjnych i compliance.
Nowy formularz zawiera ujednolicone zapisy dotyczące:
sankcji międzynarodowych (klauzule OFAC / EU / UK Sanctions),
compliance z IMO 2020 Sulphur Cap i FuelEU Maritime,
cyfrowych dokumentów przewozowych (e-Bills of Lading) oraz elektronicznych notices of readiness.

Zmienione zasady laytime i demurrage.
Klauzule czasu postoju zostały zredagowane w sposób bardziej przejrzysty, w tym z precyzyjnym określeniem momentu rozpoczęcia laytime oraz nowymi definicjami przerw niezależnych od armatora.

Bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój.
Po raz pierwszy formularz wprost odnosi się do obowiązków stron w zakresie ochrony środowiska, ESG i dekarbonizacji, w tym możliwości wykorzystania paliw alternatywnych i systemów monitorowania emisji.

Nowa klauzula „Electronic Trading and Data Exchange”
Uwzględnia prawo stron do stosowania elektronicznych platform e-BL (Bolero, essDOCS, TradeLens itp.), zapewniając ich równoważność z dokumentami papierowymi.

3. Znaczenie dla praktyki czarterowej

Nowy ASBATANKVOY 2025 ma służyć jako nowoczesny, elastyczny wzorzec dla umów voyage charter na tankowce crude i product, zapewniający kompatybilność z regulacjami IMO, MARPOL i EU ETS.
Formularz stanowi również podstawę dla aktualizacji standardowych klauzul BIMCO (np. Laytime Definitions 2025, Emissions Trading Clause for Voyage Charters 2023).
Wersja 2025 nie anuluje używania formularza z 1977 r., jednak BIMCO zaleca jego stopniowe zastępowanie w nowych czarterach po 2026 r.

Źródła
BIMCO Official Release: ASBATANKVOY 2025 (October 2025)
BIMCO Contractual Affairs – Explanatory Notes 2025
https://www.bimco.org/contractual-affairs/bimco-contracts/contracts/asbatankvoy-2025