wybierz wersję językową:

Aktualności

20
Dofinansowanie dla cypryjskich linii lotniczych niezgodne z prawem unijnym

Opublikowano 2015/01/20

Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, Komisja Europejska stwierdziła, że pakiet restrukturyzacyjny ponad 100 mln € dla cypryjskiego przewoźnika Cyprus Airways dał mu nienależną przewagę nad konkurentami z naruszeniem przepisów dotyczących pomocy państwa w UE.  Cypryjskie linie lotnicze powinny zatem zwrócić środki finansowe w ramach niezgodnie otrzymanej pomocy, która została oceniona na kwotę ponad 65 mln € wraz z odsetkami. W szczególności,Komisja stwierdziła, że cypryjski przewoźnik nie miał realnej perspektywy odzyskania rentowności bez dotacji państwa.

Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi UE w sprawie ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw  pomoc na restrukturyzację może być udzielona jedynie raz w ciągu dziesięciu lat-tzw. zasada  "pierwszy i ostatni raz" (ang. „one time, last time”) . Ma to na celu uniknięcie sytuacji, w których gracze rynku, zamiast prowadzenia skutecznego biznesu i konkurowania, korzystają z publicznych pieniędzy. Cypr nie przedstawił żadnego dowodu , że Cyprus Airways znalazła się w obliczu wyjątkowych i nieprzewidywalnych okoliczności, które uzasadniałyby odstępstwo od tej zasady.

Komisja stwierdziła również, że plan restrukturyzacji Cyprus Airways opiera się na nierealnych założeniach i nie odzwierciedla w dostatecznym stopniu różnych, możliwych scenariuszy sytuacji rynkowej. Co więcej ,proponowany okres restrukturyzacji jest znacznie dłuższy od tych, na które Komisja zezwoliła w innych przypadkach restrukturyzacji linii lotniczych.

Z tych wszystkich powodów,Komisja stwierdziła, że Cyprus Airways nie mogła stać się rentowna w dłuższej perspektywie bez dalszego wsparcia ze strony państwa, a pomoc została jej udzielona z naruszeniem unijnych regulacji. 

Źródło: 
http://ec.europa.eu/index_pl.htm

- Michał Pilecki