wybierz wersję językową:

Aktualności

09
Kolejny krok ku ratyfikacji „konwencji balastowej”

Opublikowano 2015/01/09

Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS) zrewidowała swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie ratyfikowania Konwencji IMO o zarządzaniu wodami balastowymi (Konwencja BWM).W wydanym 17 grudnia 2014 r. komunikacie czytamy między innymi, że pomimo konieczności rozwiązania szeregu problemów związanych z ratyfikacją Konwencji BWM, ICS dostrzegając porozumienie zawarte podczas październikowej sesji MEPC (Komisji do spraw Ochrony Środowiska Morskiego), zdecydowała że od tej pory nie będzie już aktywnie odradzać rządom państw, które nie podjęły jeszcze stosownych kroków, implementowania konwencji do swoich porządków prawnych.Powodem zmiany stanowiska jest wypracowanie na forum MEPC mechanizmów mających rozwiązać przynajmniej część najbardziej palących problemów wiążących się z ratyfikacją Konwencji BWM. Aby jednak umożliwić formalną nowelizację Konwencji, konieczne jest najpierw jej wejście w życie.Komunikat ICS spotkał się z życzliwym przyjęciem przez przewodniczącego IMO – Pana Koji Sekimizu, który 22 grudnia 2014 r. spotkał się w tej sprawie z szefem ICS – Panem Masamichi Morooką. Do wejścia w życie konwencji brakuje aktualnie by ratyfikowały ją państwa stanowiące 2,46% światowego tonażu. Oficjalna zmiana stanowiska ICS jest o tyle istotna, że – w przeciwieństwie do powtarzających się, i pozostających bez odzewu ponagleń ze strony sekretarza generalnego IMO (w ubiegłym roku Konwencji nie ratyfikowało żadne państwo, którego udział w światowej flocie przekraczałby 2,5%) – może przynieść ona wymierny efekt i skutkować wejściem w życie Konwencji BWM w tym roku.

Źródło: 
www.ics-shipping.org / www.imo.org 

- Piotr Jędrusiak