Dnia 1 lipca 2015 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Środowiska Hongkongu o Kontroli emisji spalin, które wprowadza wymóg obniżenia zawartości siarki paliwie do stężenia nieprzekraczającego 0,5%. Alternatywnie dopuszcza się także stosowanie LNG lub innego paliwa zatwierdzonego przez właściwy organ.
Zakresem nowych regulacji objęte zostały dalekomorskie statki (OGV) o pojemności powyżej 500 GT cumujące przy nabrzeżu w Hongkongu (at berth) w okresie od upływu pierwszej godziny od zacumowania (arrival - the moment when the vessel is first securely moored or anchored at a berth) do końca ostatniej godziny przed wypłynięciem (departure means the moment when the vessel is untied from its berth), co pozwolić ma na przestawienie się z jednego rodzaju paliwa na drugie we wskazanym okresie buforowym. W rozumieniu Rozporządzenia statki zacumowane to wszystkie statki OGV na wodach terytorialnych Hongkongu, które nie są w drodze (berth means a place in the waters of Hong Kong at which the vessel is not underway).
Oprócz konieczności stosowania właściwego paliwa rozporządzenie nakłada też na armatorów obowiązki sprawozdawcze, m.in. obowiązek dokumentowania zmiany paliwa przy zawijaniu do portu w Hongkongu.
Co istotne, nowe rozporządzenie przewiduje także sankcje za niewywiązanie się z nowych obowiązków, które sięgają kary finansowej w wysokości 200 000,00 Dolarów HK lub kary więzienia do 6 miesięcy w przypadku obowiązków dotyczących wymiany paliwa oraz 50 000,00 Dolarów HK i kary więzienia do 3 miesięcy za niewywiązywanie się z obowiązków sprawozdawczych.
źródło:
- Piotr Jędrusiak