wybierz wersję językową:

Aktualności

19
IMO wzywa do ratyfikowania Konwencji HNS

Opublikowano 2016/02/19

Kilka dni temu Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) oraz Międzynarodowy Fundusz Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami (IOPC Funds) wezwały państwa do ratyfikacji i wdrożenia Konwencji HNS (ang. International Convention on Liability and Compensation for Damage in Connection with the Carriage of Hazardous and Noxious Substances by Sea). To jeden z najważniejszych aktów prawa międzynarodowego dotyczący odpowiedzialności za szkody spowodowane w związku z transportem substancji niebezpiecznych drogą morską.

Konwencja HNS, kiedy wejdzie już w życie, zapewni system ustalania odpowiedzialności i dochodzenia roszczeń dotyczących przewozu ładunków niebezpiecznych i szkodliwych, głównie w postaci skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz gazu płynnego (LPG), uzupełniając obowiązujące regulacje w zakresie przewozu ropy naftowej, olejów bunkrowych wykorzystywanych do obsługi i napędu statków, usuwania niebezpiecznych wraków, a także roszczeń odszkodowawczych za śmierć, spowodowanie obrażeń u pasażerów, jak również poniesione szkody na ich bagażu. 

Konwencja HNS ma zapewnić jednolity i kompleksowy system rekompensowania poniesionych szkód, w tym także kosztów ratowania środowiska, w razie wypadku z udziałem tzw. ładunków HNS. Górny limit odpowiedzialności za pojedynczy incydent sięga 250 milionów SDR, co stanowi obecnie równowartość ok. 380 mln USD. Armatorzy mają ponosić odpowiedzialność do wysokości 115 mln SDR (w zależności od rodzaju przewożonego ładunku i tonażu brutto jednostki). Konwencja przewiduje utworzenie funduszu HNS, który wypłaci brakującą część odszkodowania w przypadku wyczerpania odpowiedzialności armatora. 
Wejście w życie Konwencji HNS wymaga przystąpienia do niej co najmniej 12 państw, z których przynajmniej 4 posiadają nie mniej niż 2 mln jednostek tonażowych brutto. 

źródło: 
www.imo.org 

- Michał Pilecki