Wchodząc w życie w październiku 2012 r. ustawa o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich przewidziała konieczność wydania nowych przepisów wykonawczych w zakresie stanu technicznego statków, które miały zostać wpisane do polskiego rejestru okrętowego.
W dniu 13 stycznia 2015 r. opublikowano nowe rozporządzenie wydane na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, które kwestię tę reguluje. Rozporządzenie określa wymagane warunki, jakie statek powinien spełniać, aby – zmieniając przynależność z obcej na polską – został wpisany do polskiego rejestru okrętowego, a także sposób przeprowadzenia oceny jego stanu technicznego.
Wśród owych wymogów wskazuje się m.in. na wiek statku, który nie może przekraczać 30 lat, a także na przesłanki pozwalające prześledzić dotychczasowe losu statku, bowiem zabroniona jest rejestracja statku, który w ciągu ostatnich 2 lat przed datą złożenia wniosku został zatrzymany przez inspekcję państwa portu więcej niż jeden raz albo którego państwo bandery w roku poprzedzającym datę złożenia wniosku znajdowało się na tzw. czarnej liście.
Ocenie podlega także instytucja klasyfikacyjna sprawująca nadzór techniczny nad statkiem (posiadać powinna status uznanej organizacji zgodnie z przepisami ustawy o bezpieczeństwie morskim lub wysoki poziom działalności zgodnie z ostatnim rocznym sprawozdaniem Memorandum Paryskiego), a także przedsiębiorstwo odpowiedzialne za eksploatację statku w rozumieniu Kodeksu ISM (średni lub wysoki poziom określany na podstawie wskaźnika uchybień i zatrzymań eksploatowanych przez nie statków).
Ponadto, obok szeregu innych wymogów, przed wpisaniem do rejestru przeprowadzana będzie kontrola dokumentacji szczegółowo określonej w rozporządzeniu.
Rozporządzenie wchodzi w życie 28 stycznia 2015 r.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 29 grudnia 2014 r. w sprawie oceny stanu technicznego statku przed wpisaniem do polskiego rejestru okrętowego
- Piotr Jędrusiak