W Rumunii uległy zmianom zasady dotyczące aresztowania statków morskich, co jest wynikiem wielu modyfikacji w całej rumuńskiej procedurze cywilnej i obowiązywania od zeszłego roku nowej kodyfikacji w tym zakresie (rum. Codul de procedură civilă). W dużej mierze podane przepisy są spójne z Konwencją brukselską w sprawie zajęcia (aresztu) statków morskich z 1952 r.
Przypomnijmy, iż instytucja prawna aresztu statku uregulowana w Konwencji stanowi charakterystyczny sposób na zabezpieczenie określonych roszczeń morskich mogących powstać na skutek bieżącej eksploatacji statku.
Istotna zmiana dotyczy m. in. właściwości sądu, do którego należy kierować wniosek w sprawie aresztu statku. Na mocy poprzednio obowiązujących przepisów, rozpatrywaniem takich wniosków zajmował się sąd, przed którym toczyło się postępowanie co do istoty sprawy. Obecnie, właściwy sąd będzie ustalany w oparciu o lokalizację rzeczonego statku.
Ponadto, według obecnie obowiązującego w Rumunii kodeksu postępowania cywilnego, aresztowanie statku jest możliwe również przed uruchomieniem właściwej procedury rozstrzygającej zasadność dochodzonego roszczenia.
Źródło:
http://www.cristealaw.ro/
- Szymon Romanowicz