Nowy rok przyniesie istotną zmianę w prawodawstwie międzynarodowym i stanowym w USA, która będzie miała swoje reperkusje o charakterze ekonomicznym dla wszystkich przedsiębiorców żeglugowych operujących w północnoamerykańskiej strefie kontroli emisji siarki. Z dniem 1 stycznia 2015 r. na obszarze Ameryki Północnej wchodzą bowiem w życie postanowienia dotyczące dozwolonej emisji związków siarki wskazane w Aneksie VI do Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (MARPOL 73/78).
Implementacja Aneksu VI rozpoczęła się w latach 2006/2007 roku kiedy to najpierw w Senacie (kwiecień 2006 r.), a następnie w Izbie Reprezentantów (marzec 2007 r.) zaaprobowano prace legislacyjne zmierzające do przyjęcia Act to Prevent Pollution from Ships (APPS), który nakłada na armatorów obowiązki ustalone uprzednio na forum IMO. Zgodnie z Konwencją oraz APPS zawartość siarki w paliwie żeglugowym będzie musiała zostać zniwelowana z 1% do 0,1%, a niedopełnienie tego obowiązku grozić będzie poważnymi sankcjami o charakterze finansowym, a nawet karnym.
- Piotr Jędrusiak