wybierz wersję językową:

Aktualności

14
Nowe limity odpowiedzialności za przewóz pasażerów drogą morską

Opublikowano 2014/05/14

Dnia 23 kwietnia 2014 r. wszedł w życie Protokół z 2002 r. do Konwencji ateńskiej przewozu morzem pasażerów i ich bagażu z dnia 13 grudnia 1974 r. Protokół został bowiem ratyfikowany przez dziesiąte państwo (Belgię), co było warunkiem jego wejścia w życie.

Protokół wprowadza znacznie wyższe od dotychczasowych limity, do których przewoźnicy mogą ograniczyć swoją odpowiedzialność z tytułu szkody poniesionej przez pasażera w trakcie rejsu morskiego. Najważniejsze zmiany obejmują:
a) Podwyższenie limitu odpowiedzialności przewoźnika za utratę lub uszkodzenie bagażu kabinowego do 2.250 SDR;
b) Podwyższenie limitu odpowiedzialności przewoźnika za utratę przewożonych pojazdów i bagażu przewożonego w pojeździe do 12.700 SDR;
c) Podwyższenie limitu odpowiedzialności za zniszczenie lub zniszczenie pozostałego bagażu do 3.375 SDR;
d) Wprowadzenie dodatkowego obowiązku ubezpieczeniowego, a także mechanizmów mających na celu ułatwienie pasażerom dochodzenia odszkodowań.

Oprócz Belgii, Protokół został ratyfikowany przez: Albanię, Belize, Bułgarię, Chorwację, Danię, Grecję, Holandię, Łotwę, Maltę, Norwegię, Palau, Panamę, Saint Kitts i Nevis, Serbię, Syrię i Wielką Brytanię.

Ponadto, w zakresie w jakim UE ma wyłączne kompetencje, Protokół obowiązuje także w Państwach Członkowskich.

Źródło:
www.imo.org

-Piotr Jędrusiak