Międzynarodowa Konwencja z Nairobi w sprawie usuwania wraków (Nairobi International Convention on the Removal of Wrecks) wchodzi w życie w dniu 14 kwietnia 2015 r. O ratyfikowaniu tego aktu informowaliśmy w dniu 29 kwietnia 2014 r.
Konwencja będzie stanowić dla państw, które ją ratyfikowały podstawę prawną do usunięcia wraków statków, które mogą potencjalnie zagrażać bezpieczeństwu na morzu oraz środowisku morskiemu.
Dokument ten niewątpliwie wypełnia luki w istniejących międzynarodowych ramach prawnych, dostarczając pierwszy zestaw jednolitych międzynarodowych zasad mających na celu zapewnienie szybkiego i skutecznego usuwania wraków znajdujących się poza morzem terytorialnym.
Wartym zwrócenia uwagi przepisem Konwencji jest art. 12. Stanowi on, iż w rozumieniu Konwencji zarejestrowany właściciel statku o pojemności co najmniej 300 ton brutto pływający pod banderą państwa będącego stroną konwencji, jest zobowiązany do posiadania ubezpieczenia lub innego zabezpieczenia finansowego, przykładowo gwarancji bankowej lub podobnej instytucji, celem pokrycia zobowiązań wynikających z Konwencji. Powyższe stanowi również wymóg uzyskania certyfikatu potwierdzającego posiadanie wspomnianego ubezpieczenia/zabezpieczenia, wydawanego na mocy przepisów Konwencji.
Certyfikaty takie co do zasady uzyskać będzie można od właściwych organów państwa bandery statku.
Źródła:
http://www.gard.no/
http://www.imo.org/
- Szymon Romanowicz