Dnia 11 września 2015 r. Sejm RP uchwalił nowelizację ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Działanie sejmu jest efektem postępowania prowadzonego przez Komisję Europejską, które wykazało, że Polska nie wdrożyła do prawa krajowego przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
Przedmiotem zmian jest wprowadzenie mechanizmów przeciwdziałających transferom środków publicznych pomiędzy przedsiębiorcami kolejowymi powiązanymi kapitałowo. W tym kontekście nowela zobowiązuje podmioty z branży kolejowej do prowadzenia i publikowania bilansów oraz zestawień zysków i strat odrębnie dla zarządzania infrastrukturą, dla przewozów pasażerskich, przewozów towarowych oraz przewozów wykonywanych w ramach umów o świadczeniu usług publicznych w transporcie zbiorowym.
Ponadto nowelizacja ma wprowadzić zakaz subsydiowania skrośnego tj. zakaz przekazywania środków publicznych pomiędzy przedsiębiorcami kolejowymi powiązanymi kapitałowo. Wprowadzony zostanie również rozdział instytucjonalny podmiotów zarządzających infrastrukturą od tych, które zajmują się przewozami kolejowymi, oznaczający wprowadzenie (poza wskazanymi w ustawie wyjątkami) zakaz prowadzenia działalności zarządzania i przewozowej przez ten sam podmiot.
Jeżeli senat zaakceptuje zmiany uchwalone przez posłów, to nowe zasady będą obowiązywać od roku obrotowego zaczynającego się w 2016 r.
- Maciej Jaśkiewicz