wybierz wersję językową:

Aktualności

25
Warunki odmowy dostępu do australijskich portów

Opublikowano 2015/02/25

Australijska organizacja AMSA wydała ogłoszenie w sprawie warunków odmowy wstępu statków do portów położonych na terenie Australii [dalej: „Ogłoszenie”]. Zgodnie ze wskazanym aktem, jednostki nie spełniające wymagań regulacji prawnych obowiązujących w Australii, takich jak standardy bezpieczeństwa, przepisy o zatrudnianiu marynarzy czy normy ochrony środowiska, będą musiały podejmować działania naprawcze albo spotkają się z odmową wejścia do portu. 

AMSA, wydając zakazy będzie kierować się ogólnym stanem technicznym jednostki oraz jej dotychczasowym przebiegiem kontroli państw portu (PSC), a w pewnych wypadkach również działalnością podmiotu do którego należy statek.

Zgodnie z Ogłoszeniem, ograniczenia w dostępie jednostek do australijskich portów mogą być następujące:
• 3-miesięczna odmowa dostępu do portów – w przypadku gdy jednostka nie zastosowała się do zaleceń odnośnie działań naprawczych pomimo jej uprzedniego zatrzymania i przedstawienia zaleceń,
• 12-miesięczna odmowa dostępu do portów – w przypadku gdy zatrzymana zostanie jednostka, która była już wcześniej zatrzymana i poddała się działaniom naprawczym, a nie minęły 2 lata od jej zwolnienia (jeżeli działa u tego samego armatora),
• 24-miesięczna odmowa dostępu do portów – w przypadku gdy zatrzymana zostanie jednostka, która była zatrzymywana i poddawana działaniom naprawczym co najmniej dwukrotnie, a nie minęły 2 lata od jej ostatniego zwolnienia (jeżeli działa u tego samego armatora).

Ponadto, odmowa dostępu do portu może zostać zarządzona również z powodu poważnego naruszenia prawa australijskiego; kiedy system zarządzania jednostkami do którego należy dany statek nie działa sprawnie; oraz kiedy stan innych statków podmiotu do którego należy dana jednostka jest na tyle zły, że powoduje wątpliwości co do stanu reszty jednostek przez niego zarządzanych.

Orzeczony zakaz wstępu do portów może być także czasowo uchylony w celu umożliwienia dostępu do konkretnego portu w przypadku działania siły wyższej, lub w innych przypadkach nadzwyczajnych. W tych okolicznościach na kapitana, operatora lub właściciela statku mogą zostać nałożone również dodatkowe wymagania, w celu zapewnienia należytego bezpieczeństwa żeglugi.

Źródło:
www.imo.org

- Maciej Jaśkiewicz