wybierz wersję językową:

Aktualności

03
Konwencja balastowa coraz bliżej

Opublikowano 2014/11/03

W dniach 13-17 października odbyło się 67. posiedzenie Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC), a na jego agendzie znalazły się istotne kwestie związane z implementacją Międzynarodowej Konwencji o Kontroli i Postępowaniu z Wodami Balastowymi i Osadami (znanej jako BWM Convention lub Konwencja balastowa) – jednej kluczowych konwencji międzynarodowych IMO, która obok Konwencji z Hongkongu oraz Dyrektywy siarkowej jest przedmiotem żywych dyskusji w środowisku shippingowym w ostatnich miesiącach.

Konwencja balastowa, której celem jest ograniczenie przemieszczania się szkodliwych organizmów morskich pomiędzy różnymi akwenami, nakłada na armatorów szereg obowiązków, w tym konieczność stosowania odpowiednich systemów postępowania z wodami balastowymi. 

Podczas ostatniego posiedzenia przyjęto rezolucję, która zapewnić ma odpowiedni poziom skuteczności systemów uznanych za odpowiednie w rozumieniu Konwencji. Ponadto ustalono, że sankcje za niespełnienie konwencyjnych wymogów powinny być stosunkowo łagodne czy nawet wstrzymane w stosunku do armatorów, którzy rozpoczęli proces instalowania odpowiednich systemów zanim jeszcze uznano jest za właściwe. Przyjęto także rezolucję skierowaną do Inspektoratów Państwa Portu, zgodnie z którą kontrole mają być prowadzone w taki sposób, by unikać wszelkich niecelowych opóźnień statku. Ponadto zaakceptowano dwa kolejne systemy postępowania z wodami balastowymi i obecnie ich liczba przekracza 50, a na 69. posiedzenie zaplanowano przyjęcie raportu końcowego z badań, których celem jest ustalenie granicznych wartości, według których oceniana będzie czystość wód.

Konwencja wejdzie w życie po upływie 12 miesięcy od ratyfikowania jej przez minimum 30 państw, które łącznie stanowią 35% światowego tonażu – obecnie odsetek ten wynosi nieco ponad 32,5%.

źródło:
www.imo.org

- Piotr Jędrusiak