wybierz wersję językową:

Aktualności

10
Morska Aktualizacja Prawna - Listopad 2025

Opublikowano 2025/11/10

Morska Aktualizacja Prawna – Listopad 2025

BIMCO: Czego oczekiwać od IMO po MEPC/ES.2?
(perspektywa po odroczeniu przyjęcia IMO Net-Zero Framework)

Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego | www.czernis.pl


1. Wprowadzenie

Po nadzwyczajnej sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego IMO (MEPC/ES.2, 14–17 października 2025 r.) przyjęcie IMO Net-Zero Framework (NZF) zostało odroczone o rok. Sesja zostanie wznowiona w 2026 r., a państwa członkowskie mają kontynuować prace nad konsensusem w sprawie pakietu środków (standard intensywności GHG + mechanizm cenowo-premiowy). 

W komentarzu dla SAFETY4SEA BIMCO podkreśliło, że najważniejszym – choć subtelnym – wnioskiem z pierwszej części MEPC/ES.2 jest to, iż Komitet nie zdecydował się przejść z dotychczasowej „procedury dorozumianej akceptacji” (tacit acceptance) na procedurę „wyraźnej akceptacji” (explicit acceptance) przy zmianach konwencyjnych. Przez ostatnie ~50 lat tacit acceptance była normą przy nowelizacjach MARPOL i SOLASbrak decyzji nie tworzy precedensu i dobrze funkcjonujące procesy IMO są kluczowe dla branży.


2. Kontekst regulacyjny i oczekiwane kroki IMO

  • Wznowienie sesji MEPC/ES.2 za 12 miesięcy; w międzyczasie prace w grupach roboczych (ISWG-GHG) nad dopracowaniem NZF i wytycznych wdrożeniowych. 
  • Zakres pakietu NZF pozostaje bez zmian: standard intensywności GHG dla paliw/energii + mechanizm cenowo-premiowy (globalny „carbon pricing & reward”). 
  • Inne wątki MEPC/ES.2 (np. potencjalne nowe ECA dla SOx/PM/NOx) będą procedowane równolegle, w trybie przyjętym dla zmian MARPOL. 
  • Ryzyko „roku niepewności” dla rynku – odroczenie formalnej adopcji NZF wydłuża horyzont pewności regulacyjnej dla inwestycji w paliwa i flotę. 

3. Implikacje prawno-kontraktowe (procedury akceptacji zmian)

  • Tacit vs explicit acceptance.
    W trybie tacit acceptance poprawki do MARPOL/SOLAS wchodzą w życie po upływie określonego czasu od ich przyjęcia, chyba że państwo wyrazi sprzeciw – co historycznie przyspieszało wejście zmian w życie. Brak decyzji o zmianie tego trybu oznacza, że domyślnie utrzymany jest szybszy kanał legislacyjny IMO. Dla uczestników rynku to mniejsze ryzyko „pustki regulacyjnej i większa przewidywalność harmonogramów implementacji. 
  • Skutki dla kontraktów i finansowania.
    Przy braku uchwalonego NZF jeszcze przez 12 miesięcy:
    – w klauzulach regulacyjnych (compliance) kontraktów czarterowych, ship-management i finansowania warto odwoływać się zarówno do obecnie obowiązujących instrumentów IMO, jak i do przyszłych zmian „adopted but not yet in force” – z mechanizmami dostosowania (change-in-law).
    – w transakcjach paliwowych/power-purchase (np. e-metanol, LNG) warto przewidywać warunki eskalacyjne uzależnione od ostatecznego kształtu NZF (np. benchmarki intensywności GHG, ewentualne kredyty/premie).
    – dla finansowania zielonego (Poseidon Principles, taksonomie) – utrzymanie „tacit path” sprzyja projektowaniu kamieni milowych (milestones) pod wejście w życie poprawek MARPOL.
  • Zarządzanie sporami.
    Rok przejściowy zwiększa ekspozycję na klauzule MAC/MAE (material adverse change) i spory dot. „frustration/force majeure” w projektach zależnych od jednego, sztywnego terminu przyjęcia NZF; rekomendowane są klauzule bufferowe (long-stop dates, re-pricing, reopeners).

4. Co dalej? – „lista kontrolna” dla armatorów i operatorów

  1. Mapowanie zgodności (compliance mapping) na istniejące przepisy MARPOL i projekty poprawek „pending adoption” (NZF). 
  2. Wbudowanie mechanizmów „change-in-law w czartery, umowy bunkrowe/energetyczne i finansowania.
  3. Scenariusze paliwowe 2026–2035 – testy wrażliwości na przyszłe progi intensywności GHG i potencjalny globalny pricing. 
  4. Śledzenie prac ISWG-GHG i konsultacji branżowych (BIMCO, WSC, DNV/LR briefs) – aktualizacja polityk flotowych i CAPEX. 

Źródła

  • SAFETY4SEA – BIMCO: What is expected of the IMO after MEPC/ES.2?, 23.10.2025. SAFETY4SEA
  • IMO Press/Meeting Summaries – IMO net-zero shipping talks to resume in 2026MEPC/ES.2 summaryimo.org+1
  • SAFETY4SEA – IMO MEPC/ES.2: Key outcomesIndustry faces year of uncertainty…SAFETY4SEA+1
  • DNV / LR Briefs – podsumowania wyników MEPC/ES.2. DNV+1