W dniach 13 – 17 października 2014 r. na 67 posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (Marine Environment Protection Committee – MEPC) rozwinięto wytyczne dla jednolitej implementacji regulacji dotyczących efektywności energetycznej w żegludze, zamieszczonych w rozdziale 4 aneksu VI konwencji MARPOL, które weszły w życie 1 stycznia 2013 r.
Wprowadzone wytyczne rozszerzają zakres badań i certyfikatów dla Projektowego Wskaźnika Efektywności Energetycznej (EEDI), które obejmować teraz będą np. informację o głównym paliwie branym pod uwagę przy wyliczaniu wskaźnika EEDI dla statków wyposażonych w napędy hybrydowe, zasilane LNG oraz paliwami ciekłymi.
Na posiedzeniu przyjęto również poprawki (mające wejść w życie od 1 stycznia 2015 roku) do tymczasowych wytycznych z 2013 roku dotyczących ustalania minimalnej mocy niezbędnej do zachowania manewrowości statków w niekorzystnych warunkach.
- Maciej Jaśkiewicz