Sprawa ekspertyz prawnych, na które powoływał się Prezydent RP podpisując w 2011 r. nowelizację ustawy o OFE, a w szczególności zakwalifikowania tych dokumentów do kategorii informacji publicznej podlegającej udostępnieniu w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej znalazła swój finał w Naczelnym Sądzie Administracyjnym oraz Trybunale Konstytucyjnym, do którego ten ostatni zwrócił się z pytaniem prawnym kiedy wpłynęła do niego skarga kasacyjna złożona przez Prezydenta RP.
Naczelny Sąd Administracyjny skargę oddalił wskazując, iż wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który zobowiązał Prezydenta RP do rozpatrzenia wniosku o udostępnienie ww. ekspertyz został wydany prawidłowo. Nadto NSA oparł się na fragmentach uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego (z 13 listopada 2013 r., sygn. akt P 25/12), w którym TK z jednej strony wskazywał, iż zasadniczo opinie i ekspertyzy stanowią informację publiczną, natomiast odróżniać należy dokumenty urzędowe od tych o charakterze wewnętrznym i to do Prezydenta RP należeć będzie w tej kwestii decyzja jak dany dokument zakwalifikować.
Zdaniem NSA udostępnieniu podlegać powinno wszystko to, co ma związek z podpisaniem ustawy przez Prezydenta RP, który jest ostatnim ogniwem procesu legislacyjnego.
Orzecznictwo:
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I OSK 118/14)
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt P 25/12)
-Piotr Jędrusiak